MÉK-MÉSZ Diplomadíjakat kapott Klenóczky Dániel és Érsek Máté
2024. december 17-én az Építészek Házában került megrendezésre a MÉSZ-MÉK 2024 Diplomadíj átadó ünnepsége, amelyen tanszékünk két volt hallgatója is elismerésben részesült.
- 2024. december 20.
A diplomadíj pályázat fődíjában részesült Klenóczky Dániel Az Esztergomi Szénrakodó renoválása és revitalizációja c. diplomamunkája és dicséretben részesült Érsek Máté Attila: Vidék-újrahasznosítás – Oroszló c. diplomamunkája. Mindkettejük témavezetője Kronavetter Péter DLA volt.
Laudáció Érsek Máté diplomatervéhez:
A helyszín- és témaválasztás egyszerűsége, őszintesége és magától értetődősége meghatározza a diplomamunka alapvetéseit. Az építészeti vízió olyan felülírást vetít előre, amely az összes meglévő és még használható erőforrást és anyagot hasznosítani szeretné, amit csak lehet. Emellett pedig minden hozzátett elem a használhatóságot, a józanságot és a kompozíció szépségét szolgálja. A szépségét, amely e tervben nem az önmaguk szépségéért húzott vonalakból képződik, hanem a múlt megértéséből, a jelen lét ismeretéből és a jövőbe vetett hitből bontakozik ki. Ugyanezt az attitűdöt hordozza a megtartott épületekbe való beköltözés természetessége és az új épületek elhelyezése és formálása is, amelyek a történet folytatásával a régi és az új elemek finom szövetét hozza létre. Így az illeszkedés, az anyaghasználat vagy az építészeti részletek kidolgozottsága nem önmagukban álló, megválaszolandó kérdésként és azokra adott (egyébként jó) válaszként merülnek fel, hanem a fő cél felé mutató, maguktól értetődő komponensek, amelyek szépen a helyükre kerülnek. A terv grafikai feldolgozása ugyancsak a hely egyszerűségét és a vízió őszinteségét közvetíti az Ikarus busszal és a mindennapi élet apró jeleneteivel.
Gratulálok a munkához!
Beke András építész
https://www.kozep.bme.hu/alkotas/hallgatoi-tervek/epiteszet-tyuklepesben
Laudáció Klenóczky Dániel diplomatervéhez:
Volt egyszer egy bánya Dorogon, ahonnan 1927-től 5 km hosszú kötélpályán vitték a szenet Esztergomig, és ott, a Duna partján, egy különleges építményen keresztül leeresztették a rakományt a tovább szállító uszályokba. Aztán 1968-ban bezárt a bánya, a kötélpályát is leszerelték, de ott maradt az a fura, szinte groteszk építmény, mint egy árva gyerek. 1995-ben ipari műemléki védettséget kapott. Többen próbálták már megmenteni, talán ezért nem pusztult el.
És akkor egy diplomázó gondolt egy nagyot. Kizárván a mai műemléki helyreállítások két végpontját, a teljes rekonstrukciót és az erőszakos kontrasztosságot, az eredetre támaszkodó eredeti gondolattal ad új javaslatot, új történetet. A part menti fás területre, a felszínre hozta a bánya jelképes díszletét, a kiindulópontot. A trapéz keresztmetszetű építmény megidézi az egykori mélységi munkát, múzeum-szerűen bemutatva annak történetét. A külső homogén megjelenés szépen olvad be a környezetébe. A legfelső szintről pedig újjáéled a kötélpálya, de az már nem szenet, hanem embereket szállít, libegő-szerűen. A tárgyszerűségét, eredeti jellegét megőrző különleges építmény felső szintjére érkezve előttünk a kilátás, alattunk a Duna, a légiességet a padló perforált lemeze csak fokozza. Nincs szükség semmi erőltetett új funkcióra. Pontosan ez a semmi tudja elegánsan megidézni a múltat. És a meglévő, felújított lépcsőkön le lehet menni a Duna szintjére, ha nem is uszályba, de hajóra szállni, vagy kajakba, kenuba, egy kis körrel fokozva az élményt.
Klenóczky Dániel terve a jelent megnyerte. Fődíjjal. Már csak a jövőt kellene, a valóságot.
A realitás talaján álló erős gondolatiságot látva ez sem tűnik lehetetlennek.
Nagy Gábor építész
A tanszék oktatói közössége szívből gratulál az elismerésekhez!