PÁRBESZÉD A CAMPUSSZAL - Innovatív környezetek - 2025
az Innovatív Terek Stúdió 2025 tavaszi (kötelezően) választható kurzusa
időpont: kedd 15:15–17:00
- 2024. december 10.
Az egyetemi campusok heterotópiák a városi szövetben. Saját határokkal és szabályokkal rendelkező területek, ugyanakkor ezer szállal kapcsolódnak, sőt függenek az őket körülvevő várostesttől. Az egyetemi polgárként itt éljük mindennapjainak, azonban gyakorta érezzük, hogy nem ismerjük eléggé. Milyen jellemzői vannak az ideális oktatási környezeteknek? Miben különbözik a campus az egyéb közterületektől a térhasználati mintázatok tekintetében? Milyen hatással van az egyetemi infrastruktúra az őt körülvevő városrészekre? Milyen kapcsolatok jöhetnek létre a campus határán túl lévő közösségi aktivitásokkal?
A kurzus maga is egy ilyen kísérlet, hiszen az utóbbi tíz évben egyre népszerűbb Bartók Negyedhez kötődő és a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében megrendezett Bartók Feszt programjához kapcsolódik. A rendezvény 2025-ben a párbeszéd hívószó köré szerveződik. A kurzus keretén belül a párbeszédet a lehető legtágabban értelmezve igyekszünk összekapcsolni a campust, a várost, az épületeket, a tereket, a használókat és a bennük létrejövő aktivitásokat. A félévet záró minikonferencia a Bartók Feszt eseményeként kerül megrendezésre külső helyszínen.
A felvetés másik apropóját az adja, hogy a Középülettervezési Tanszék INNOVATÍV Terek Stúdiója a 2024-es évben Modellváltás címmel hirdet komplex tervezési kurzust, mely az egyetem előtt álló intézményi átalakulás várható téri következményeit igyekszik számba venni. Egy másik, de ettől nem független szempont, hogy az oktatási épületeket sem hagyta érintetlenül az elmúlt évtizedekben a középületek tervezésében lezajlott szemléletváltozás, mely a használók közti kommunikáció minél szélesebb körű elősegítését és a különböző típusú és léptékű közösségi aktivitásokhoz nélkülözhetetlen differenciált, flexibilis terek megteremtését tűzi ki célul. A legújabb tanulási környezetek téri, használati jellegzetességeit igyekszünk megismerni, melyek a jelen innovatív és a jövőbe mutató megoldásait alakítják. Az párbeszéd keretén belül a speciális fókuszon túl igyekszünk körüljárni olyan a térhasználattal összefüggő fogalmakat mint: flexibilitás; többfunkciósság; hibrid használat; tanulási táj; környezet; transzparencia; participáció; nem hely (M. Augé); harmadik hely, (R. Oldenburg), térbeli fordulat; a tér trialektikája (H. Lefebvre, E. Soja); atmoszféra (G. Böhme); inkluziv tervezés; egyetemes tervezés.
A félév folyamán meglátogatjuk a Gellérthegy oldalában található Budapesti Corvinus Egyetem új épületeit (PLANT - Atelier Kis Péter) és a MOME campusát (3H) Zugligetben az építészek vezetésével. Vendég előadónk lesz, Deichler Tímea, aki készülő doktori dolgozatában a tanulási táj jellegzetességeit kutatja. Meglátogatjuk a Bartók Negyed területén található Adapteret (Archikon) és a Kortárs Építészeti Központot. Budapest nagyléptékű fejlesztésének ellentmondásos közéleti vitákkal kísért tervezete a Diákváros, mely városrész méretű területen oldja meg a Budapestről hiányzó egyetemi kollégiumi férőhelyek problémáját. Vendégünk lesz a rendezési terv készítésére és a Nagyvásártérre kiírt tervpályázatok nyertesei a Sporaarchitects és a Bivak Stúdió.
A tárgy a Középülettervezési Tanszék INNOVATÍV Terek Stúdió Komplex tervezési feladatához kapcsolódik, de minden érdeklődő számára nyitott! Kiemelten vájuk azokat, akik TDK-dolgozat keretében is szívesen foglalkoznának később a kurzus által érintett témakörökkel. A félév teljesítésének feltétele saját, egyeztetett témában tanulmány készítése, a szövegírással való megismerkedés során elsajátított módszertanra alapozva.
Budapest, 2024. december
Pongor Soma doktorandusz
Klobusovszki Péter DLA egyetemi docens, tárgyfelelős