MODELLVÁLTÁS
A jövő egyeteme - fentartható campus - környezetcentrikus épületek - alternatív, hibrid és közösségi tanulási környezetek
Az Innovatív terek Stúdió 2025 tavaszi komplex- és diplomakiírása
Az Innovatív terek Stúdió érdeklődésének középpontjában a térhasználat áll. Idén a felsőoktatást, az egyetemi épületeket vesszük górcső alá. A középületek tervezésében zajló szemléletváltozás, mely a használók közti kommunikáció minél szélesebb körű elősegítését és a különböző típusú és léptékű közösségi aktivitásokhoz nélkülözhetetlen differenciált, flexibilis terek megteremtését tűzi ki célul az oktatási épületeket sem hagyta érintetlenül az elmúlt évtizedekben. Milyen terekre lesz szüksége a jövő felsőoktatásának? Milyen hatással van egymásra az egyetemi campusokba tömörülő oktatási infrastruktúra és az azt körülvevő város? Hogyan válik fentarthatóvá a campus egésze és felépítő elemei? Hogyan tudunk a környezetre minden szempontból érzékeny az épületeket tervezni?
A kiírás részletes füzete letölthető itt.
A 3 stúdió komplex- és diploma, valamint kötelezően választható tárgykiírásait röviden bemutató prezentáció letölthető itt.
A téma és a helyszín kiválasztásának egyik fontos szempontja volt, hogy egyetemünk működése átalakulás előtt áll, köszönhetően az állami finanszírozás elégtelenségének. Az egész magyar felsőoktatáson végig söprő modellváltás ugyanakkor lehetőséget teremt arra is, hogy átgondoljuk az egyetem hosszútávú stratégiai céljait működési és finanszírozási oldalról. Milyen infrastrukturális, téri, üzemeltetési következményei lehetnek ipari és civil szereplők egyetemi fenntartói szerepkörbe kerülésének? A közelmúltban lezajlott koronavírus-járvány következménye a távoktatás lehetőségének a jelenleginél nagyobb arányú megjelenése lett. A fenti tényezők mind arra mutatnak, hogy az elindult és a jövőben bekövetkező változások nem fogják érintetlenül hagyni az egyetem épületállományát és azok használati módjait.
A felsőoktatás rendszerváltozást követő reformjai, a kredit- és a bolognai rendszer bevezetése a korábbi tanulócsoportokra épülő oktatást, - mely a közösségépítésnek is hatékony szervező kerete volt, - alapvetően alakította át, miközben azok a terek, amelyekben ezek a tevékenységek folytak semmit nem változtak. Az új oktatási rendszerben a szociális kapcsolatok hiánya erőteljesen jelentkezett, melyet csak fölerősített az ezredfordulót követően az internet elterjedésével párhuzamoskan az oktatásban is magának helyet követelő telejelenlét, mely a valóságosnak csupán pótléka. Ezért van nagy jelentősége azon felületeknek, amelyek többféle módon képesek a szociális kapcsolattartási lehetőségeknek helyt teremteni.
A humanitárius, emberhez méltó munkahelyi- tanulási környezet megteremtése csak az egyik összetevője ennek a problémánk, a másik mindenképpen az, hogy a szociális- társas kapcsolatok minősége erőteljes összefüggést mutat a tanulási teljesítménnyel. Ez a szempont ezért is válik jelentőssé, mert az egyetemek egyre inkább olyan innovatív kutatási környezetekként is definiálják magukat, mint amilyeneket a vezető nagyvállalti szférában találunk. Ezekben a munka helyszíne inspiráló, az együttműködést elősegítő, az otthonosságot, a pihenés és szórakozás sokszínű közösségi tereit jellemző fesztelenséget is magába olvasztó térré alakult át. Ahogy a környezet minősége szemponttá lépett elő a munkahelyválasztásban, úgy az egyetemek közti versengésnek is fontos összetevőjévé kezd válni ennek megléte.
Tágabb tervezési helyszínünk a Gellért tér és Petőfi híd közt elterülő BME campus, melyet a Bertalan Lajos utca két részre vág. Mindkét terület bővelkedik megoldandó építészeti kihívásokban. Az északra eső őscampusban a Hő Épület újrahasznosítása (1), az előtte elterülő föld alatti széntárolók helyének rendezése (2) vár építészeti beavatkozásra. Az út túloldalán a Sztoczek menza épülete (3) és a mellette lévő üres telek (4) is szerepel a lehetséges egyetemi fejlesztések közt. A dél felé eső területen az Áramlástan Tanszék bontható épülete mellett az utca kereszteződésében elhelyezkedő autóparkoló (5), az egykori V2 épület és Goldman menza helyszíne (6) és az Egry József utca üres foghíjtelke (7) is beépítésre vár. A központi épület (8) közösségi felületeinek újragondolása pedig régóta napirenden van. Majd mindegyik helyszín szerepelt már egyetemi tervezési stúdium témájaként a korábbi években a jelenlegitől eltérő felvetésekkel.
A félév első harmadában az egyetemváros működésével, problémáival, szerkezetével, városi kapcsolataival átfogó módon kívánunk foglalkozni. Következtetéseinket problématérképen összegezzük. Az épületek programjait ez alapján pontosítjuk. Azt feltételezzük, hogy leginkább olyan helyre van szüksége az egyetemnek, amely képes XXI. századi eszközök segítségével az itt folyó oktatási és műszaki fejlesztési eredményeket kommunikálni a külső ipari, felsőoktatási, civil partnerek és a leendő fenntartó felé, olyan reprezentatív terekre, amelyek konferenciákat, kiállításokat képesek befogadni úgy, hogy mindemellett az egyetem közösségi életének központjává tudnak válni. Az itt elhelyezkedő oktatási helyiségek, laboratóriumok pályázat útján megszerezhető projektterek, amelyek az egyetem legjobb kutatói csoportjainak biztosítanak kiemelet munkahelyet. Remélhetőleg a többféle kutatási, tanulási aktivitásnak megfelelő sokoldalú téri lehetőségekkel rendelkező épület a vendéglátási szolgáltatásainak, közösségi konyhájának köszönhetően az egyetem nappalijává is tud majd válni.
A stúdió komplex-és diplomatervezési kiírásának részletes programfüzete, a kiírás plakátja és a Középülettervezési Tanszék 3 stúdiójának tavaszi programját bemutató előadás a hír mellékletei között megtalálható!
A Középülettervezési Tanszék Komplex tervezés 1. c. különféle képzéseinek, az osztatlan képzés új Építőművészeti, korábbi Tervezői vagy Műszaki, az esetleges más specializációról átjelentkezők, illetve az MSc-képzés hallgatói számára meghirdetett kurzusaira a következő google form (https://forms.gle/rN4dWVMRHBAWRjJP7) kitöltésével lehetséges legkésőbb január 10-ig.
Bármely felmerülő kérdés esetén keressétek Fejérdy Péter DLA egyetemi docens tárgyfelelőst vagy Szabó Levente DLA egyetemi tanárt!
A stúdió választható konzulensei:
Bartha András Márk DLA, egyetemi adjunktus
Frikker Zsolt, tudományos segédmunkatárs
Klobusovszki Péter DLA, egyetemi docens
Meghívott építész:
Csillag Katalin, Ybl- és Pro Architectura díjas építész a Mesteriskola tanára, a MÉSZ elnökségi tagja (3H Építésziroda)
A stúdió témájához ajánlott kötelezően választható tárgy: Innovatív környezetek - Párbeszéd a Campusszal
(tárgyfelelős: Pongor Soma doktorandusz és a Klobusovszki Péter DLA, egyetemi docens)